ŞİMDİ-HÛŞ DER DEM

time

Allah dostunu gördüm, bundan altı yıl evvel;
Bir akşamdı ki, zaman, donacak kadar güzel.

NFK

genelde insanoğlu tarafından kadri kıymeti bilinmeyen bir zaman aralığıdır “an-şimdi”... nefs/ego adlı canavar, “şimdi” yi, “gelecek” veya “geçmiş” adlı kiralık katillerine öldürtür. nostalji denilen o mâlihülya, ütopya denilen o mevhum cennet, hep “nefs”in hile ve hurdalarındandır.

çünkü kişi “an”a odaklanmayı başardığı demde, nefs/ego yokluğa karışır. bu sebeple nefs, nefs-i müdafaa halinde bizleri hep uzak bir geleceğe veya geçmişe salıp oyalamaya bakar.

nefsin muamelesi adamına ve adamın çapına göre değişir. ortalama bir insan:

önce okulunu bitirmeyi hayal eder, ondan sonra herşey güzel olacaktır.

sonra “bir iş bulayım, herşey güzel olacak” der.

sonra hayatın gailesinden sıkılınca, evlenince işlerin rayına gireceğini,

sonra çocuğu olunca,

sonra çocuğu büyütünce,

sonra çocuğu okutup adam edince,

sonra evlendirince,

sonra emekli olunca,

mutluluğa, huzura ulaşacağını ümit eder ve bu hayalle kendini teselli eder. ama bütün bunlar boştur… şimdi bulamadığını yarın nasıl bulursun? şimdi olamadığını yarın nasıl olursun?

“ama şu anki halim perişan”, yokluk, fakirlik, imkansızlık, şu, bu…deme!

bak milyon dolarlık adama! “milyar dolarlık adam” olma peşinde. hatta senden bile vahim durumda çünkü milyon dolarlık adamın başında milyon tane dert olur. bak siyasi güç sahiplerine!, tam kendilerini padişah sanmaya başlamışken, başlarına neler geliyor…canını kurtarma telaşına düşüyor.

demek ne olacaksan şimdi olacaksın, ne bulacaksan şimdi bulacaksın. ancak “şimdi”nin kapısı açık zannetme! orası kilitli bir odadır. oraya kademini atabilmek için bir anahtara ihtiyacın var. o anahtar ise “rıza”dır.

ister acı olsun ister tatlı, başına gelen herşey sonsuz hikmet sahibinin takdiriyledir ve her biri sana birer ders mahiyetindedir. ondan boş ve abes iş çıkmaz. o halde itiraz etme, razı ol. hapislere düşsen de, sürüm sürüm sürünsen de hatta derinin yüzülmesine hükmetseler de “razı” ol.

işte o zaman nefsin ölüm çığlıklarını, feryadını duyarsın. aksi durumda kendi tutuşturduğun bir ateşle azap olunursun. o ateş her daim seni yakıp kavurur, “rıza” hakikatini idrak etmediğin sürece de sönmez.

siyasi ütopyalar da nefsin hile ve hurdalarına dahildir ki, nefs onunla yüksek istidat sahiplerini avlar. düzeni değiştirmek, yeryüzü cennetini tesis etmek, şu, bu…tabii burada, vizyon sahibi olmayalım demiyoruz ama ekseriyetle iş, vizyon boyutunu aşıp hayallerde yaşamaya ve şimdiyi kaybetmeye dönüşüyor. en azından benim çevremde gördüklerim bu şekilde.

ŞİMDİ-HÛŞ DER DEM” üzerine 20 yorum

  1. Oncelikle iyi geceler diliyorum ekşi sözlükte sizi keşfettikten sonra blogunuza ulaştım yazılarınızı inanin merakla inanılmaz bir huzurla okuyorum ama ne yazık ki geçmişin ve geleceğin kaygilarindan kendimi çoğu zaman alamıyorum sizin gibi bir gönül ehli bir zattan tavsiye almak isterim

    Beğen

    • Sayın “nur” öncelikle belirteyim ki, herhangi bir iddiam yoktur. Ben kendi çapında tasavvufla ilgilenen biriyim sadece.

      İnsanlara yol gösterme işini ancak bu sahanın büyükleri yapar. Bizim gibilerin haddi değildir. Dolayısıyla size böyle zatların eserlerini okumayı önerebilirim.

      Mesela her gün düzenli olarak Mesnevi’den 3-5 sayfa okumak zaman içinde büyük gelişmeler sağlayabilir.

      Liked by 1 kişi

      • Çok teşekkür ediyorum vaktinizi ayırıp beni cvpladiginiz için son aylarda inanılmaz bir bilgi açlığı içindeyim ibni arabi hazretlerini sizin sayenizde öğrendim ve inanin çok karmaşık duygular içindeyim anlamlandiramiyorum Mesnevi zaman buldukça okuyorum ve öneriniz sayesinde daha çok okuyacağım yazilarinizin devamını sabırsızlıkla bekliyor ve size bu yolda başarılar diliyorum.

        Liked by 1 kişi

  2. Menzilin doğru yolun eğri isnetus. Müctehid gerekli diyorsun haklısın… İşte tam da herşeye razı olmak gibi pasifize olmanın övüldüğü -ki zaman o zaman değildir- kabulleri yıkacak bir anlayış bükücü lazım.

    Beğen

  3. “Bizim terbiye yolumuz, nefeslere varana kadar her anını uyanık geçirme üzerine kurulmuştur. Uyanık sufi, iki nefes arasını bile zikirle geçirir”
    (Şah-ı Nakşibend)

    “- Allah’a varış yolunda işin aslı, nefes üzerindedir. Bütün himmet ve gayreti, nefesi muhafazaya; ve her nefesi de huzura hasretmek gerektir. Nefesin giriş – çıkış ânı ve iki nefes arası, sakın ha gafletle geçirilmesin”
    (Bahâüddin Hazretleri)

    Nefes almak ve nefesi vermek işlemi manen uyanık bir surette nasıl ibra edilebilir?

    Beğen

  4. Rahmetli dedem Filistin cephesinde çarpışırken İngilizlere esir düşmüş.
    Savaş bitip herkes evine barkına dönünce uzunca bir müddet hakkında haber alınamayan kimselere artık öldü diye hükmetmişler hatta dönmeyenlerin eşlerinden tekrar evlenenlerin olması trajik hikayelere de sahne olmuş.

    Tam altı yıl sonra Mahmud dede çıkıp memlekete döndüğünde herkes hem çok şaşırmış hem de çok sevinmiş tabii ki. Neyse ki babaannem tekrar evlenmeyi reddedenler arasında olduğundan bu konuda bir sıkıntı yaşanmamış.

    Etrafına toplananlar meraklı gözlerle, “Neler oldu, nasıl oldu? Bunca seneler nerelerdeydin anlatsana”
    diye sorduklarında “Hiç, gittik geldik işte!” demiş hiç tafsilata girmemiş. Yoksa arkadaşlarından anlatanlar ne işkenceler gördüklerini ne eziyetler çektiklerini anlatırlarmış. Bizim dede ise derin derin bakar anlatmazmış.

    Balkan trajedisini en şiddetli yaşayan aile büyüklerime meraklı bir çocuk olarak sorduğumda bana hep; “Hadi dersini çalış oldu bitti işte sanane!“ derler bir şey anlatmazlardı.

    İntikamcı bir kültürle yetiştirilmediğim için olsa gerek Şeyh olan büyük dedemin başını dibek taşına dayayıp taşla ezerek şehid eden Sırplara karşı sırf bundan dolayı bir bütün olarak kin ve nefretle hiçbir zaman bakamadım(
    Mahmud Erol Kılıç)

    Geçmişe takılmamanın hoş bir örneği…

    Beğen

  5. Allah Bir Muhammed Ali,
    Nazar Eyle Bari Bana,
    İzz-Ü Celalin Aşkına,
    Çektirme Şol Zarı Bana.

    Pirlere Niyaz Ederiz,
    Yalan Dünya Nideriz,
    Ölürüz Hasret Gideriz,
    Göster Şol Didarı Bana.

    Kalender Ağlar Yerinir,
    Aşk Hayaliyle Sürünür,
    Cenneti Rıdvan Görünür,
    Şol Güzelin Kaddi Bana.

    Pirlere Niyaz Ederiz,
    Yalan Dünya Nideriz,
    Ölürüz Hasret Gideriz,
    Göster Şol Didarı Bana.

    Beğen

  6. En ufak şeylerden tefekkür edebildiğinizi söylediniz. Halay çekmeyi nasıl değerlendiriyorsunuz sistemde?

    Beğen

  7. bi yerlere dalıp gitmek, bulunulan ortamdan soyutlanmak şimdiyi kaçırdığımıza mi işarettir?

    Beğen

Yorum bırakın